
The Wrong Track, October 2015	 CCPA – Saskatchewan Office • 23 

Selling the Saskatchewan Communications Network (SCN) 

By Patricia Elliott

Going for the bargain base­
ment price of $350,000, the 

sale of SCN in 2010 marked an 
unexpected end to the province’s 
most significant long-term media 
development investment. 

In 1972 the CRTC created a 
new class of license for educa­
tional TV, leading to the estab­
lishment of five provincial 
broadcasters: the Knowledge Net­
work (BC), ACCESS (Alberta), 
SCN, TVOntario and Télé-
Québec. In Saskatchewan, SCN’s 
stated mandate was to serve as 
“as a regional public broadcaster, 
contributor to economic develop­
ment through the film and video 
industry, and facilitator of access 
to information and education 
services in remote and rural 
areas of Saskatchewan.” 1 The 
network was divided into three 
main services: distance learning; 
a provider of public satellite 
access; and regional public tele­
vision. The broadcast arm was 
to be dedicated to reflecting 
Saskatchewan culture, being “the 
only network mandated to focus 
specifically on stories that address 
the issues and concerns of the 
province’s population.”2

But while SCN was finding 
its feet in the province of 
Saskatchewan, the currents of neo-
liberalism were sweeping across 
the rest of the country. Between 
1994 and 1999, the other four 
provincial governments began 
to starve their respective broad­
casters of funding. As provincial 

grants shrank, the networks 
began to beef up their schedules 
with purchased mass-market 
programs and on-air sponsorship 
announcements (advertising was 
forbidden under the educational 
license). This merely led to accu­
sations of unfairly subsidized 
competition with private broad­
casters, increasing the pressure 
on provinces to divest. In 1995, 
Alberta sold ACCESS for one 
dollar to a private consortium 
whose majority shareholder was 
the Ontario-based CHUM broad­
casting group, which was later 
taken over by CTVglobemedia.3 
The remaining stations coped 
with reduced budgets mainly by 
turning to outsourced productions, 
saving costs on local program 
development.

By 2007, SCN was the only 
remaining educational broad­
caster producing its own local 
and regional programs.4 A mix 
of original children’s shows 
such as Wapos Bay, ground-
breaking short films such as 

Out in the Cold, and dramas 
like Redemption, SK, were well 
received by the public. A survey 
conducted in 2009 revealed 
steadily growing viewership and a 
healthy level of public support: 53 
percent of respondents felt their 
tax contribution toward educa­
tional broadcasting was satisfac­
tory, while 28 percent said it was 
too little, for a combined 81 per­
cent in favour of tax-supported 
educational broadcasting.5

After a Saskatchewan Party 
government was elected in 2007, 
there were no immediate changes 
made to SCN’s mandate and 
budget. Between 2006 and 2010, 
SCN’s annual government grant 
held steady, ranging between $5.6 
million and $6.2 million. Then, 
in the March 2010 provincial 
budget, with no prior public con­
sultation or forewarning, the 
Wall government unexpectedly 
announced its intention to sell 
SCN’s broadcast arm to the 
private sector, stating, “SCN’s 
viewership is quite low and we 



24 • CCPA – Saskatchewan Office	 The Wrong Track, October 2015

feel there is no longer a role for 
government in the broadcast 
business.”6

In the midst of vocal public 
protests, Saskatchewan Feder­
ation of Labour (SFL) president 
Larry Hubich wrote an open letter 
to Premier Brad Wall requesting 
time to prepare a community-
sponsored bid for the broadcaster. 
The letter sought 60 days for the 
SFL to contact its 37 affiliates, 
labour-sponsored venture capital 
funds, the credit unions, and 
SCN employees for the purposes 
of preparing a bid. “Please don’t 
wipe SCN off the map until 
we can develop a plan to retain 
vital cultural human resources 
in Canada,” Hubich’s letter con­
cluded.7

The plea had no effect; the 
station was sold in June to Blue­
point, a private company wholly 
owned by Bruce G. Claasen, for 
$350,000. A condition of sale was 
Bluepoint’s commitment to spend 
$1.75 million per year on local 
program production, and that the 
period between 6 a.m. and 3 p.m. 
remain dedicated to commercial-
free children’s and educational 
programming.8 In December, 
the CRTC approved the sale and 
authorized on-air advertising, 
previously prohibited, during 
non-educational programs.9

Just two years later, citing 
financial duress, Claasen sold 

SCN to Rogers Broadcasting 
for $3 million, a price more than 
8.5 times higher than what he 
had paid for the channel.10 In its 
application to the CRTC, Rogers 
asked to be relieved of the $1.75 
million commitment to local 
programming, and to use the SCN 
signal to broadcast its Toronto-
based CityTV station.11 In June, 
2012, the CRTC approved the 
sale; instead of $1.75 million 
annually, Rogers was ordered to 
spend 23 percent of gross reve­
nues purchasing from local TV 
producers, and to commit to an 
additional $1 million toward local 
productions by 2018. As well, 
the station was ordered to retain 
commercial-free educational 
broadcasting between 6 a.m. and 
3 p.m.12 With these commitments, 
the company received permission 
to transform SCN into CityTV.

While these conditions helped 
retain morning children’s pro­
grams, the station’s overall intent 
was clearly changed under pri­
vate ownership. Prior to the sale, 
SCN’s website prominently fea­
tured made-in-Saskatchewan 
productions, and provided infor­
mation to citizens and filmmakers 
about how to contribute their ideas 
and films. Prime-time programs 
in 2009 included independent 
dramas and documentaries, short 
films created by SCN viewers, 
and shared APTN broadcasts. 

In contrast, the July 31, 2013 
home page featured Wipeout, a 
US game show, America’s Got 
Talent, a US reality/variety show, 
Hell’s Kitchen, a US reality show, 
The Bachelorette, a US reality 
show, and a rotating ad banner. 
Citizen participation was reduced 
to a single web poll question: 
“What show are you most excited 
about in the fall?” followed by a 
choice of US network programs. 
The evening’s program schedule 
revealed a complete absence of 
Saskatchewan productions, with 
US network reality shows and 
sit-coms taking up the prime time 
slots and Canadian documentaries 
shifted from prime time to late 
evening. 

The transformation within a 
few years was astounding. The 
sale of SCN surrendered valuable 
physical assets to private investors 
on the cheap. Further, the public’s 
collective investment in made-in-
Saskatchewan stories and talent 
all but disappeared beneath a tidal 
wave of profit-seeking American 
entertainment. 

Patricia Elliott is an Assistant 
Professor of Journalism at the 
University of Regina. 

Selling the Saskatchewan Communications Network (SCN) 

CCPA-Sask. The Wrong Track: A Decade of Privatization in Saskatchewan, 
2004-2015. Regina, CCPA-Sask, 2015, 23-24. 



Selling the Saskatchewan 
Communications Network (SCN) 

1	 Saskatchewan Communications Network (2007). 
Performance Plan: Saskatchewan Communications 
Network, 2006-07. Regina: Department of 
Finance., p. 1

2	 Ibid, 3. 

3	 Kozolanka, K. (2012). Public service educational 
broadcasting: Between the market and the 
alternative margins. In K. Kozalanka, P. Mazepa, 
and D. Skinner (Eds.), Alternative media in 
Canada (pp. 46-64). Vancouver: UBC Press.

4	 Ibid.

5	 Arcas Checkmate. (2009). Saskatchewan 
Communications Network (SCN) television viewers 
survey research report. Regina: SCN., p. 3.

6	 Government of Saskatchewan. (2010). 
“Government provides core SCN services 
in a more efficient manner.” News release. 
Saskatchewan Tourism, Parks, Culture and Sport, 
March 24. 

7	 L. Hubich, correspondence to B. Wall, April 30, 
2010.

8	 Rogers Broadcasting Limited. (2012, January 
17). Supplementary brief: Saskatchewan 
Communications Network. Submission to CRTC. 

9	 Canadian Radio-television and Telecommunica
tions Commission (CRTC). (2010, December 
23). CRTC broadcasting decision 2010-965: 
Bluepoint Investments Inc.

10   Rogers Broadcasting Limited. (2012, January 17).  
Supplementary brief: Saskatchewan Communi
cations Network. Submission to CRTC.

11   CBC News. (2012, March 20). “SCN proposal 
seeks to spend less on local shows.” Retrieved 
August 6, 2013, from CBC News online: 
www.cbc.ca/news/canada/saskatchewan/
story/2012/03/20/sk-scn-sale-1203.html

12   Canadian Radio-television and Telecommunica
tions Commission. (2012, June 21). Broadcasting 
Decision CRTC 2012-339: Rogers Broadcasting 
Ltd. (pdf version). Retrieved August 6, 2013, 
from www.crtc.gc.ca/eng/archive/2012/2012-339.
htm




